Logo nyamnyam

Estiu 2022 · Si no vols pols no vinguis a l'era +info

Cast / Eng

Nyamnyam és un espai i col·lectiu, creat el 2012 pels artistes Iñaki Alvarez i Ariadna Rodríguez. Unint les seves formacions i deformacions en diverses disciplines, el seu treball té com a objectiu promoure la creació, la difracció, l'intercanvi de coneixement i la cultura mitjançant estratègies d'interacció. Utilitzen dinàmiques i eines pròpies de la creació artística per plantejar intervencions que se situen en cada context g-local en què treballen. L'objectiu és activar el teixit de cada context en un sentit holístic, incorporant els organismes (escala humana i altres), sistemes, ambients, relacions... Han dut a terme i compartit els seus projectes a Espanya, Portugal, França, Itàlia, Suïssa, Noruega, Grècia, Estats Units, Mèxic, Colòmbia i Equador.

En aquesta cruïlla entre arts en viu, pensament crític, pedagogies i interacció social, el treball de nyamnyam es mou entre la creació de projectes (com a col·lectiu d'artistes) i el paper d’acompanyar i col·laborar amb el treball d'altres persones, col·lectius i/o institucions. En aquesta línia d'acompanyament, amb el projecte Todo lo que me gusta es ilegal, inmoral o engorda (2014-2016), van convidar a col·laborar a més de quinze artistes/creadorxs o col·lectius, per presentar projectes en procés i treballar conjuntament amb ellxs com es desenvolupa i comparteix la proposta en les seves obertures al públic. Aquest projecte conté intervencions, tallers transgeneracionals dissenyats per nyamnyam basats en el treball de cada artista i una sèrie de publicacions de cada edició, realitzada en col·laboració amb Rubén Ramos Nogueira (2014) i Anna Dot (2015). Aquest projecte va rebre el Premi APLAUDIMENT '16 al FAD (Foment de les arts i el disseny) Premi Sebastià Gasch d'Arts Parateatrals.

Todo lo que me gusta

En aquesta mateixa línia durant el 2020, nyamnyam està comissariant el cicle “Ser sense ser-hi” amb els artistes Rosanayaris, Fernando Gandasegui i Gauthier Chambry. Una sèrie d'exposicions a La Capella de Sant Roc de Valls (Catalunya), que vol entendre aquesta capella (un espai expositiu d'art contemporani) com una infraestructura col·lectiva. Un lloc per a deixar anar el pes, el cos, apareixent així el que està viu - visible o invisible - en forma humana, de bacteria, o altres, en interacció amb el teixit local. Aquest projecte vol assajar el rol dels curadorxs des de l'acompanyament proper, que té a veure amb la dilatació del temps i el compartir. D'aquesta manera ens allunyem dels formats estandarditzats de mostra de processos i sobretot de resultats, aproximant-nos més a l'acció quotidiana d'estar juntxs com a modus d'acció i creació.

Ser sense ser-hi

El seu treball com a amfitrions o activadors, no està "limitat" als artistes; treballen sovint en col·laboració amb persones i col·lectius al voltant de la gastronomia crítica, la transició energètica, la geografia, l'economia social, l'antropologia, o la sociologia, per poder nodrir els seus camps d'investigació que donen lloc als projectes que desenvolupen. L'inici va ser la creació d'una sèrie de fanzines (2014-2016), que van ser una excusa per establir una col·laboració amb productors d'aliments compromesos amb el seu entorn en la seva manera de treball i articulació. El resultat va acabar sent la creació d'un prototip de producte, basat en la matèria primera del 'productor/a, però amb un enfocament nyamnyam. A cada fanzine, es va col·laborar amb un/a fotògraf/a (Jaume Parera, Ilaria Mauro, Nani Pujol) o il·lustrador/a (Txelo, la mandanga) i amb algú que va generar un text a partir del seu imaginari, relacionat amb la temàtica de cada exemplar (Rubén Ramos Nogueira, Ramon Andreu, Roberto Fratini, Anna Álvarez, El Conde de Torrefiel). Cadascuna de les publicacions, van ser presentades amb diverses accions en viu, que activaven els continguts desenvolupats.

fanzines

Dins d'aquesta línia de col·laboració, nyamnyam ha desenvolupat i dissenyat diversos projectes amb organitzacions i/o institucions com el MACBA (Museu d'Art Contemporani de Barcelona), Fundació Tàpies, Fundació Miró, Fireplace project, Caixaforum, Centre d'Art La Panera, BAR Project, La Caldera, Festival Plaga, unzip el Prat, Festival GREC, Antic Teatre, Festival Loop, el Graner, Mercat de les Flors, Festival Salmon, Museu Picasso, Can Felipa, Can Serrat, Centrocentro (Madrid), El Carme - Centre de Cultura Contemporania (València), Okay confiance (Marsella, França), La Ferme du Buisson (Paris, França), Museu d'Art Contemporani (Madison, Estats Units), Minkalab (Santa Rosa de Cabal, Colòmbia), Terra Màgia (Cali, Colòmbia), Upayakuwasi (Cayambe, Equador), Espacios Revelados (Guadalajara, México).

Com a col·lectiu artístic, nyamnyam produeix projectes que naveguen entre les arts visuals i les arts en viu. Part d'aquest treball es va formalitzar com a peça escènica anomenada TIBERI (COMIDA / EAT FOOD), que s'activava a través de llibres o textos com a material narratiu, que en mans dels assistents, creaven l'acció de manera transversal. La peça tenia al públic a l'escenari, sense delimitar l'espai per veure i ser vist. El públic interactuava, llegint, cuinant i menjant, activant temes sobre sobirania alimentària, filosofia, art, post-desenvolupament, comunitat, educació, etc. Aquest projecte s'articula des del site-specific i s'ha presentat en contextos molt variats. Va néixer l'estiu del 2016 a Madison, Estats Units, en una residència dins de la Bubbler Room a la Biblioteca pública de la ciutat (en col·laboració amb el col·lectiu Spatula & Barcode). A la tardor '16, va passar pel Teatre Pradillo de Madrid, on es va activar a partir dels títols de les peces que s'havien presentat allà en els últims tres anys. A l'inici del 2017, va viure una residència i presentació al Centre Cívic el Sortidor i al Març del '17, es va activar en la reproducció del ‘Bar del Internacional’, dins de l'exposició Miralda made in USA, al MACBA, Bcn. A l'estiu de '17 es va presentar a l’Antic Teatre, Bcn i també dins del Mercat Municipal d'Arenys de Mar, part del Festival Poesia i +. En 2018 es va presentar al Festival Les Urbaines (Lausanne, Suïssa) i també va ser part de la inauguració de la Biblioteca Montserrat Abelló a Les Corts, a Barcelona.

Comida

Utilitzant algunes de les estratègies apreses en el procés de TIBERI, nyamnyam ha desenvolupat la peça escènica 8.000 anys després. Es tracta d'una instal·lació performativa que sorgeix de l'interès per indagar l'inici de l'agricultura com un punt d'inflexió que va definir el rumb de la humanitat, fent ciència ficció de la prehistòria, especulant i qüestionant algunes reconstruccions lineals i poc situades del que va passar fa 8.000 anys. S'ha presentat al Blackbox Teater (Oslo) en el context de Radical Hospitality; a l’espai Lugar a dudas (Cali, Colòmbia) en residència i mostra de la peça; a Casa Aymat (Sant Cugat, Bcn) en residència; al festival MIR '18 (Atenes) i en el cicle SALIVA de CentroCentro (Madrid). Al Setembre de '19, s’ha mostrat al festival Short Theater (Roma) i al festival TNT (Terrassa, Bcn). L'any 2020 es presentarà al Centre Coreogràfic de Montpeller ICI-CCN, en una versió coproduïda pel centre i en col·laboració amb els i les estudiants del màster propi (Exerce), i les estudiants de l'Escola Superior de Belles Arts de Montpeller MO.CO. Aquest projecte ha tingut el suport d'Acció Cultural Espanyola (AC/E), a través del seu programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE), així com de l'Institut Ramon Llull (Catalunya).

8000 años

La següent peça escènica del col·lectiu és A quatre potes (2020). Aquest projecte és va iniciar com un dispositiu de trobada, que crea un "context" en què les persones es reuneixen per participar en una activitat compartida. El punt de partida és dissenyar la taula(es) de manera col·lectiva (depenent del seu ús) i construir-les amb materials locals, pensant en això no només com un procediment, sinó com una oportunitat per a crear vincles. Es tractava d’un projecte al voltant de la noció de taula com a dispositiu, context y espai d’acció - disrupció. Aquest projecte es va activar per primera vegada a Barcelona en col·laboració amb TMDC i l'any 2016 al Museu d'Art Contemporani de Madison, WI/Estats Units, part de la Triennal d'Art Contemporani de la ciutat. A quatre potes, es va activar de nou a la ciutat de València de Gener a Març '19 al Centre del Carme Cultura Contemporània, dins el marc de Estètiques transversals - Ecosistemes de l'Oci, organitzat per IDENSITAT i el Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana.

A l'Abril '19, el projecte ha pres definitivament el seu format escènic, estant en residència i mostra al Duncan Dance Research Center d'Atenes, en el context de ZOOM IN!, sensing the world through the minor, organitzat en col·laboració amb el EDN (European Dancehouse Network).

A quatre potes qüestiona nocions pre-establertes en els territoris de la dansa o el teatre en la seva forma (en la línia del treball escènic del col·lectiu exposat anteriorment), i activa en el pla conceptual idees que han ressonat durant tot el projecte d'interacció social, com l'artesania entesa d'una manera expandida, el gest com (micro)acció política, la retroalimentació que posa en circulació lògiques pròximes a l'ecologia, i l'exploració dels imaginaris socials com a aliment per al pensament i la pràctica contemporània.

A cuatro patas

Aquesta peça s'està activant de nou a El Graner, centre de creació de dansa i arts vives. Es tracta d'un projecte de recerca bianual (2019-2020) que posa la peça en relació amb el Barri de la Marina de Barcelona, on s'ubica aquesta fàbrica de creació. Resultat de la menció a la convocatòria de residència d'artistes asociadxs del 2019, s'estrenarà al juny de 2020 després d'estar en residència tècnica al centre.

A quatre potes també ha rebut el suport de Acción Cultural Espanyola (AC/E), a través del seu programa per a la Internacionalització de la Cultura Espanyola (PICE).

A cuatro patas

En l'àmbit de les Arts visuals, el col·lectiu nyamnyam produeix projectes que sovint tenen un component expositiu que es formalitza a través del que instal·latiu i audiovisual, alhora que proposa activitats performatives per activar els continguts que es proposen. Un exemple és Són els microorganismes els que tindran l'última paraula, sobre fermentació biològica en expansió a la social, que va ser seleccionat com a projecte deslocalitzat en la convocatòria de BcnProducció (Arts visuals) de l'ICUB (Institut de Cultura de Barcelona) el 2017.

Son els microorganismes els que tindran la última paraula

Un altre exemple és Air-Condition (2015-2019), un marc de treball desenvolupat pel col·lectiu, que pretenia fer explicit l'aire, crear situacions i atmosferes on l'aire pugui ser també protagonista i performer. Aquest projecte va ser mutant en els seus integrants i la seva forma, així es va desenvolupar en contextos expositius i performatius (dansa i teatre). Es va iniciar de la mà de Carme Torrent i Iñaki Alvarez i ha col·laborat amb Carolina Lapa, Gil Ramos, Martí Sales i Sarai Cumplido, en les diverses activacions en diverses residències de creació i mostres de treball al Teatro de Campo Alegre de Porto, el Festival SALMON '15 (Graner i Mercat de les Flors), la Finestra Internacional de la Dansa, el MACBA es viu, les Pícnic Sessions del CA2M a Madrid, el festival Circular de Vila do Conde (Portugal) i el MNAC (Museu Nacional d'Art de Catalunya).

Puro aire

Dins d'aquest marc, han treballat sobre Air Pur, una pel·lícula de René Clair que va quedar inacabada l'any 1939 per causa de la guerra. La investigació pren com a eix central la creació de material videogràfic que construeix noves narratives en relació a les temàtiques "desentranyades" de la pel·lícula original. Així el treball explora temàtiques com el territori o el paisatge, l'educació/criança a l'aire lliure, o la memòria i la seva relació amb el cinema. S'ha desenvolupant en diversos contextos d'Espanya i Colòmbia i té una àmplia perspectiva de treball en comunitat, co-creant materials en format de tallers i laboratoris en diverses localitzacions. Aquest projecte ha rebut el suport de la Generalitat de Catalunya, va presentar la seva fase d'investigació al Festival Salmon '17 en format d'instal·lació i activitats paral·leles, i s’ha presentat en format expositiu - Canvi d’Aires - i programa paral·lel d’activitats a la Casa Elizalde de Barcelona al Desembre '19, resultat del 6è Premi d'Arts Visuals concedit a nyamnyam per aquest projecte.

Un altre exemple del treball instal·latiu audiovisual i la seva connexió amb activitats en viu, es ‘Ayer hoy mañana’ (2020), realitzat a la ciutat de Guadalajara (Mèxic) en el context de a href="https://www.espaciosrevelados.mx/" target="_blank">Changing Places/Espacios Revelados, un projecte que es dóna a partir de la col·laboració entre la Fundació Siemens Stiftung, el Goethe-Institut Mèxic i la Secretaria de Cultura de Jalisco, Mèxic. Aquest programa tenia com a objectiu treballar i desenvolupar propostes artístiques en espais construïts o travessats pel procés de modernització viscut a Guadalajara a partir de 1950, i que d'alguna manera van quedar 'atrapats' en aquesta promesa modernitat. El col·lectiu nyamnyam va treballar en dos d'aquests llocs, el Mercado de los Elotes y el Centro Cultural Patio de los Ángeles, al barri més antic de la ciutat, Analco. Dos espais 'culturals' cara a cara, però amb dinàmiques molt allunyades tot i que ambdues molt properes a l'estat d'oblit.

Ayer hoy mañana

Tres setmanes de residència de creació, practicant el conviure com a metodologia de creació, passant temps en el mercat i el centre cultural, xerrant, menjant, creant una cuina, cuinant, compartint temps i espai. Així es va poder entendre o viure aquests llocs, les seves dinàmiques i la seva gent i acabar produint la pel·lícula ‘Ayer hoy mañana’ (es pot visualitzar en aquest link), que es va projectar al teatre de el centre cultural durant els quinze dies d'obertura de el projecte, i es va acompanyar de dues taules/dispositiu que contenien llistes, dibuixos, textos, receptes, llibres, desitjos, que convidaven a recórrer algunes de les trajectòries que es van fer per a realitzar la pel·lícula. Aquests materials, han passat a formar part de la publicació ‘Ayer hoy mañana / los límites del fuego’ produïda en col·laboració amb Impronta Casa Editora, en una mena de guió pre o post pel·lícula. A més d'aquesta pel·lícula i la publicació, i tenint en compte les converses amb la gent que habita aquests dos espais, es van programar quatre dies d'activitats en una parada desocupada del Mercado de los elotes, amb la música i el menjar com eixos d'acció.

En el camp de les pedagogies, treballen dins i fora de la institució, en diferents contextos de formació reglada i no reglada, impartint conferències, classes, tallers i laboratoris, així com tutoritzant i/o acompanyant projectes d'artistes i col·lectius en processos de creació i formalització. Sovint centren la seva pràctica en compartir eines de recerca i creació, pensant en les pedagogies de manera intrínseca en el seu treball artístic. Així plantegen la seva feina amb una visió inclusiva d'arrel, on la formalització final té sempre una òptica transgeneracional, i suposa un context on compartir sabers per se. Aquest curs '19-'20, el col·lectiu nyamnyam ha estat seleccionat pel departament educatiu del MACBA (Museu d'Art Contemporani de Barcelona), per dur a terme el programa 'creadors en residència' a l'Institut Besos, de la ciutat de Barcelona.

En el curs '20 -'21, nyamnyam farà el comissariat i la coordinació del bloc nòmada del postgrau DasArts de la Academy of Theater and dance (Amsterdam), que es realitzarà a la seva nova ubicació a Mieres. Nyamnyam també formarà part del programa pedagògic 'Camins vius' de Teatre l'Artesà del Prat (Barcelona) i el programa educatiu de Teatre d'Olot (Girona).

En residencia

Han desenvolupat la seva activitat pedagògica a l'Escola Deià d'Art i Disseny a Barcelona; el departament de Belles Arts de la Universitat de Barcelona; l'Institut Europeu de Disseny, Barcelona i Florència; la UPF Barcelona School of Management, Barcelona; el Departament d'Art de la Universitat de Wisconsin, Estats Units; la facultat de Belles Arts de Cali, Colòmbia; la Universidad Sin Fronteras de Pereira, Colòmbia; el Museu d'Art Modern de Medellín en col·laboració amb la Facultat d'Arts i Humanitats de la Universitat de l'ITM, Colòmbia; el màster d'Estudis Interdisciplinaris del Desenvolupament, a la facultat d'economia de la Universitat del Cauca, Colòmbia; La huerta es todo a Quito, Equador; la Universitat del Quindío a Armènia, Colòmbia; al Festival Dansa en la Ciudad a Bogotà, Colòmbia; el màster PERMEA - Programa experimental de mediació i educació a través de l'Art a València, Espanya.

Col·laboren sovint amb els mitjans i la premsa; van tenir una secció en un programa de ràdio a Ràdio Nacional de Catalunya (Cabaret Electric) i van escriure durant un any al diari BcnMes mensualment. També van ser convidats a escriure l'article d'obertura a FUET Magazine en el seu número especial sobre Política relacionada amb l'alimentació, escrivint l'article L'autosuficiència com a acte revolucionari. Al 2019 han estat nominats als Premis Muncunill a la Innovació en la categoria cultural, i als PREMIS ACCA 2019 (Associació Catalana de Crítics d'Art) en la categoria de projecte artístic.

Aquest 2020, nyamnyam ha començat a activar el ‘Mas nyamnyam’, el seu nou espai d’acció i pensament. Després de vuit anys d’activitat al seu espai al barri del Poblenou a Barcelona, es trasllada a Mieres, un petit poble de la Garrotxa (Catalunya), amb polítiques de gestió participativa i social. L'Associació es troba al centre del poble i compta amb una casa central dividida en dos habitatges, a més d'un estudi/taller, una nau de 400m2, un pati, una era i una àmplia zona verda. En aquesta ubicació, acolliran intervencions, tallers i trobades, per a promoure el treball transdisciplinar amb l’objectiu d’interactuar amb el context local, per tal de promoure pràctiques artístiques situades que modulin en funció d’on, com, quan i amb qui es produeixen.

Mas nyamnyam

La primera obertura pública d’aquest 2020, és ‘Si no vols pols no vinguis a l’era’, unes jornades culturals de quatre dies, que tenen com a eix central les arts en viu, posant-les en diàleg amb el territori i els agents que l’habiten. D’aquesta manera, es vol crear un link entre el treball de creadorxs amb projecció internacional que ja tenen una relació amb aquest lloc - El Conde de Torrefiel, Azkona&Toloza, Rubén Ramos Nogueira y Xavier Manubens - i el teixit local. Es parteix d’una visió expandida de la cultura entesa de manera transversal, que inclou elements sovint jerarquitzats en ‘alta’ i baixa ‘cultura’. Trencant aquesta jerarquia, les jornades posen en conversa el treball de tots aquests ‘productors culturals’ (amb aquesta visió inclusiva) a través de diverses accions d’exhibició i mediació. Aquestes jornades formen part de la 'ona expansiva' del Sismògraf '20, un dels festivals clau del sector de la dansa a Catalunya.

Magazines and newspapers

· A-Desk: Nyamnyam: Taking the everday beyound the home. Anna Dot
· A-Desk: Nyamnyam: Sacando la cotidianidad fuera de casa. Anna Dot
· Mirus magazine: “Todo lo que me gusta es ilegal, inmoral o engorda”
· El estado mental: Arte en el salón de casa. Nyamnyam. Marc Caellas
· Ets el que menges. Marta Costa
· Soy como como. Marta Costa
· El País: “La vanguardia se recoge en la cocina”. Pablo Caruana
· El Cultural: “Aire fresco para los nuevos espacios”
· Time out “Happenings gastronómics”
· El Comidista: “Dónde enseñar a los niños a cocinar y a comer bien”
· Revista diners: “Sónar, un festival inabarcable”
· Miniguide Barcelona
· Le Cool: “Todo lo que me gusta es ilegal, inmoral o engorda”
· A-Desk: “La coreografia del hábito”
· Flic magazine : “Poblenou, the cracle of new artists” (pàg. 25)

Radio and TV

· TV3 - Tria33 - Nyam Nyam: càtering i laboratori culinari creatiu
· Esnorquel; 24# Nyamnyam. Sonia Fernández Pan
· Emisiones cacatúa: Programa Sin Comentarios #1

Blogs

· Teatro Pradillo: El estado anal, de Óscar Cornago.
· Mambo: La manía de comerse a uno mismo. La Mandanga
· Teatron: Notas que patinan. Rubén Ramos Nogueira. Notas 39/ Notas 40/ Notas 41/ Notas 43/ Notas 45/ Notas 46/ Notas 47/ Notas 49/
· Ping-pong con Cris Blanco”
· Poblenou urban district: “Intervenciones en nyamnyam”
· Mamma proof: “Associación Cultural nyamnyam”

Contact

C/ Can Caló 38
17830 Mieres
espai@nyamnyam.net

Facebook
Instagram
Twitter